Psalm 114

Een zendeling vertelde mij eens hoe hij als Nederlander in Frankrijk na tientallen jaren nog steeds een buitenstaander was. Ondanks zijn perfecte beheersing van de Franse taal, merkte hij keer op keer dat hij extra tijd nodig had om de gevoelswaarde van een woord te vatten, of om een subtiele hint te begrijpen, of om de clou van een grap te pakken. Als je omringd wordt door mensen die een andere taal spreken, dan ben je ver van huis.

Lees meer: Psalm 114

Psalm 113

Psalm 113 lezen

De film ‘God on Trial’ uit 2008, die een nacht in het concentratiekamp Auswitz beschrijft, waarin de Joodse gevangenen in een rechtszaak God ter verantwoording roepen, wordt omlijst door het bezoek van een groep hedendaagse belangstellenden aan het kamp. Onder deze bezoekers is ook een overlevende. Als een van de bezoeksters zich de vraag stelt wat toch de zin is van al de verschrikkingen van dat kamp, zegt hij: ‘we are still here.’ We zijn er nog altijd.

Lees meer: Psalm 113

Psalm 111

Vandaag is de dag van Psalm 111. We lezen de psalm helemaal.

In de tweede wereldoorlog redde Oskar Schindler meer dan duizend Joodse Polen van de holocaust door Joden vrij te kopen en in zijn fabriek te laten werken om hen te beschermen. Deze groep van meer dan duizend personen is ondertussen uitgegroeid naar meer dan 8500 nakomelingen. Tot op de dag van vandaag leggen nakomelingen van deze geredde groep Joden stenen bij het graf van Schindler om voor hem hun respect te betuigen.

Lees meer: Psalm 111

Psalm 109

Psalm 109:1-5 en :21-31

Vals beschuldigd. Het zal je maar overkomen. Soms hoor je erover in het nieuws, ik moet denken aan de Puttense moordzaak uit de jaren ’90 waarbij twee mannen onterecht veroordeeld werden en gevangenisstraf kregen. Ik kan me er niets bij voorstellen hoe dat is. Maar misschien heb je wel eens meegemaakt dat je vals werd beschuldigd. Dat je met alle goede bedoelingen en intenties iets doet of zegt, maar het toch wordt verdraaid en jij in het beklaagdenbankje terecht komt. Dat is waar Psalm 109 over gaat. David wordt vals beschuldigt en in de eerste vijf verzen lezen we hoe hij daar mee om gaat. Vervolgens in de verzen die ik niet las lees je talloze verwensingen voor diegenen die hem vals beschuldigen om uiteindelijk in het laatste gedeelte van de Psalm toch weer bij God uit te komen en het van Hem te verwachten.

Lees meer: Psalm 109

Psalm 108

Lees Psalm 108.

Iemand zei eens: ‘Er zijn twee soorten mensen. De één wordt wakker en zegt: ‘Goede-morgen God,’ de ander zucht: ‘Goeie God, ‘t is weer mórgen!’’ Het is waardevol om elke dag samen met God te beginnen. Ook David deed dat. We zien het in Psalm 5: ‘In de morgen, HEER, hoort U mijn stem, in de morgen wend ik mij tot U en wacht’. Uit Psalm 3 en 4 blijkt dat hij ’s avonds opnieuw God zocht, vóór hij gerust in slaap viel: ‘Ik ga liggen, val in slaap en word wakker – de HEER beschermt mij’. Ook Psalm 108 opent met die gerustheid: ‘Mijn hart is gerust, o God.’ En zodra hij wakker is, zingt David de morgen wakker!

Lees meer: Psalm 108

Psalm 107

Psalm 107
Inmiddels werk ik alweer lang genoeg in de gevangenis om te ervaren dat veel van de mannen en vrouwen die beterschap beloofden bij het naar buiten gaan, toch weer in de fout gaan. En hoewel veel van de betrokken hulpverleners zoals casemanagers altijd weer met goede moed opnieuw beginnen met het zoeken naar de juiste nazorg, bespeur ik soms dat ze er ook niet meer in geloven. En dat kan ik begrijpen. Helemaal in het geval van Kees, dat is natuurlijk niet zijn echte naam. Na al vaker te zijn teruggevallen zou hij na detentie naar een prachtig begeleid wonen traject gaan. En met nog geen drie maanden te gaan ging hij de fout in. Alweer… Nu wilde niemand meer wat voor hem doen. Het was klaar. Hij zou op straat komen te staan, met alle gevolgen van dien.

Lees meer: Psalm 107

Psalm 106a

Zo nu en dan komt het in het nieuws voorbij. Een president of een ander staatshoofd dat excuses maakt. Vaak voor dingen die in het verleden mis zijn gegaan. Excuses voor slavernij, voor de holocaust, excuses voor nalatigheid in Groningen rondom de gaswinning, excuses voor de toeslagenaffaire en ga zo maar door. Vaak is het nodig omdat er 1 partij zoveel macht heeft gekregen dat het wel mis moest gaan.

Lees meer: Psalm 106a

Psalm 105

Psalm 105:1-11, 42-45. 5-5-2022

Het is vandaag 5 mei en in Nederland vieren we de 77e bevrijdingsdag van de nazi-terreur gedurende de Tweede Wereldoorlog. Dit jaar met dubbele gevoelens vanwege de nieuwe oorlog die nu alweer ruim twee maanden in Europa woedt. Het was een euforisch feest indertijd in 1945 en we blijven het terecht herdenken. Bevrijding moet je vieren! En in stand houden. Je dus ook afvragen: Waar zijn we precies van bevrijd? En vooral waartoe?! Want het is één ding om bevrijd te worden, het is nog wat anders om bevrijd te blijven.

Lees meer: Psalm 105

Psalm 104

Psalm 104

Veel mensen ervaren God in de natuur. Ik hoor dan ook geregeld zeggen dat de schepping een bewijs is voor Gods bestaan. Toch ken ik ook minstens zoveel mensen die dat bepaald niet zo zien. Kijken die dan niet goed? Leer je door de natuur God kennen? Of begint het misschien met geloof in God en leer je daardoor anders naar de schepping te kijken?

Lees meer: Psalm 104

Psalm 103

“Hoeveel vinkjes heb jij?”

Het is in korte tijd een gevleugelde uitdrukking geworden, dankzij alle reuring rondom het nieuwste boek van Joris Luyendijk.
In dit boek, met de titel ‘Zeven vinkjes’, problematiseert Joris Luyendijk dat er in ons land standaarden gehanteerd worden die voor slechts 3% van de mensen gemeengoed zijn.
Deze mensen, de zogenaamde zeven-vinkers, hebben volgens Luyendijk vaak geen flauw idee hoe geprivilegieerd ze zijn:

Lees meer: Psalm 103

Psalm 102

Van Psalm 102 lees ik de verzen 1-6 13-19-a, 24-29

Toen Jan Rot, die onlangs overleed, te horen kreeg, dat hij nog maar kort te leven had, nam hij zich voor om die laatste maanden nog volop te leven. “Als ik om 12 uur thuis moet zijn, terwijl anderen nog door kunnen feesten, kan ik toch maar beter tot 12 uur feesten in plaats van die laatste uren ook nog in een hoekje gaan zitten” was zijn redenering. En dat heeft hij ook gedaan. Een bijzondere manier om de naderende dood onder ogen te zien, die ook veel krediet kreeg in de afgelopen tijd. Maar zo gaat het vaak niet.

Lees meer: Psalm 102